söndag 3 mars 2013

Pulled pork

Nu har även jag anslutit till alla som svär vid pulled pork! Gud så gott! Det blev helt klart en ny favorit.

Jag tog receptet från Åse på 56kilo.se men gjorde det lite mer paleo, men det är i stort sett samma.

Barbequesåsen kommer jag också att använda, som den är. Den blev jättegod. Detta är ett recept som jag kommer göra igen, och jag har redan hunnit ge bort det till en kompis. :) Jag tänker införskaffa en slowcooker för att underlätta, så att man kan använda ungen till tillbehör. Men det får bli senare.. :)

Här är receptet:
 

Först kokade jag ihop en barbequesås som innehåller betydligt mindre socker än köpt sås:

Barbequesås

Drygt 1 dl vatten
Drygt 1 dl chilisås med så lite socker som möjligt
0,5 dl äppelcidervinäger
0,5 gul lök
1 vitlöksklyfta
1,5 msk worcestershiresås
1 dl finhackad rotselleri
1 msk dijonsenap
1-2 msk honung
1 msk oxfond eller 1 köttbuljongtärning
1/2 msk paprikapulver
1 tsk chilipulver
ev 1/2 msk liquid smoke
salt, peppar

Finhacka lök, vitlök, rotselleri. Stek dem i kokosolja i stekpanna tills det blivit gyllengult. Tillsätt vatten och fond/buljong. Rör och tillsätt sedan övriga ingredienser. Låt allt koka ihop på svag värme i ca 15 minuter. Smaka av.

Pulled Pork

Ca 8 portioner

1,5 kg benfri kotlet i bit
1 gul lök
1 hel vitlök
salt, peppar, chilipulver
2,5 dl barbequesås
Sätt ugnen på 125 grader.
Salta och peppra köttet rejält och lägg det i en lergryta eller gryta med lock som tål värme. Skala och klyfta den gula löken och lägg runt köttet. Skala vitlöken och lägg även den runt köttet.
Häll barbequesåsen över köttet och löken.
Låt gå i ugnen i ca 6 timmar och dra sedan sönder karrén med två gafflar så det fördelas med såsen. Ssrvera med valfrit tillbehör.



Alla ingredienser.

Steker lökblandningen

Det här är köttet jag använde istället för karré som det var i ursprungsreceptet. Jag gillar inte riktigt karrén, men det går bra att ta det man vill ha. Det här blev jättegott!

Nu är såsen klar och köttet redo. :) Nu ska de tu bli en.

Och så in i ugnen.

Så här såg det ut när jag tog ut det ur ugnen efter exakt sex timmar. :)

Och så börja dra isär med gaffel. Det bara ramlade isär, så mört!

Nu är allting isärdraget, dags att blanda ihop det och äta!


Med rotfrukter och bea. Tur att det blev så mycket, det här skulle jag kunna leva på! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar