tisdag 4 juni 2013

130604: Ajvarkykling paleostyle

Idag råkade jag snubbla över detta recept över på 56kilo. Jag gjorde om det så att det blev paleo, och så här blev det:


850 g kyckling

2 gula lökar

2 vitlökar solo

1 burk kokosgrädde

1,5 dl ajvar

Salt

Peppar

Soja (inte paelo, men lite tog jag)

olivolja

 

Hacka löken och pressa vitlöken, stek i olivolja tills det blir mjukt. Putsa under tiden kycklingen och skär i lagom stora bitar. Lägg bitarna i stekpannan och stek på medelvärme tills de är klara. Salta och peppra efter smak. Blanda under tiden kokosgrädden och ajvar i en skål, droppa lite soja på och blanda i det. Häll blandningen över kycklingen och låt puttra på svag värme i några minuter. Ät med rotfrukter, ris eller kokt potatis. Idag hade vi rotfrukter i ugn, och det var supergott!



Det här är min favoritkokosgrädde.
Bara kokos och vatten (hoppas jag!)

Här ska det bli rotfrukter.
En salig blandning av potatis, sötpotatis, morötter och palsternacka.
Det här är den absolut bästa skalaren jag har haft!
Så, allt är skalat. Bara till att skära i bitar.
Och in i ugnen i ca 45 minuter.

Färdigt till klockan 18:00?
Den här var den bästa av dem jag hittade.


Som med allt annat så innehåller den socker... Vad trött man blir. Men som tur är är det bara lite...


Knivslip, ett absolut måste. Denna har hängt med i säkert mer än 20 år nu. Undrar om jag inte hade den i mitt första egna kök... Det är i så fall nästan 22 år sedan jag köpte den. Och fortfarande bäst! :)
Lök och kyckling som steker på ganksa svag värme
Min jättestora stekpanna. Så skönt att inte få en massa mat på sidan när man rör om.
Jag hade lite kokosgrädde kvar sedan ett tidigare brödbak, så jag använde den också, men det blev lite för mycket sås.
Kokosgrädde och ajvar tillsammans.
Och så lite soja på det.
Salt och peppar på kycklingen
 
 
Och allt tillsammans några minuter på spisen. Såååååååååååå gott!


Mums! Både jag och Andreas tog en omgång till... *rodnar*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar